Universal Audio UAD2 Studer A800 Multichannel Tape Recorder Tips & Tricks

  • Автор темы Автор темы ceejay
  • Дата начала Дата начала
кстати на тему использования сабжа.
многие пишут что если его просто поставить только на мастер, ИЛИ если поставить на треки, подгруппы, даже не ставя на мастер - даёт совершенно различные результаты.

вот пожалуйста, наглядный пример:
(плагины использовались поканально. на мастер-шине ничего)

https://www.yousendit.com/transfer.php?action=batch_download&batch_id=cEdzTkZyTERGOFJFQlE9PQ

Loop#1 - Dry
Loop#2 - UAD Studer A800
Loop#3 - Nebula R2R with TB+

What to listen for:
1. Listen for added focus and meat to the mids as well as a trimming of the ITB sizzle/ highs, yet even though the sizzle is gone the highs have more average level.
2. Listen for the added low-end WOMP&Crunch, tape can add
3. Pay attention to the tone of the snare in all of these examples. The sound of tape can be easily be heard in the snare, with all of these examples.
4. The dry example is extremely separate sounding, listen for the "Glue", the other two examples have between the instruments and the opening up of the stereo field.
5. Listen for the increased punch and focus in the low end and I don't mean subsonic energy (often caused by ITB plugin emulations that wouldn't happen in hardware land and can actually make mixing ITB a fucking disaster!), so when I say "low-end", I mean the 70-150hz range.


З.Ы. Завтра выложу ещё интересных примеров + все ждём сравнения с железным братом в ближайшем будущем.
 
1. Заходили в студию знакомые-меломаны и музыканты, слушали-смотрели... Интересное дело... останавливаешь ленту - все кричат, мол, стало хуже, включаешь -кайф. Но стоило перейти в режим, где бобины спрятаны - эффект становился менее очевидным. Думается, 40% стоимости - за визуальную эмуляцию крутящихся бобин:)
2. На официальном видео один товарищ говорит - как круто, что в каждом инсерте А800 можно настроить по разному, три минуты спустя другой - как круто, что есть Gang... А вот мне хотелось бы иметь какой-нибудь GANG GROUP - переключатель положения на 3-4...
К примеру, 1-я группа - ударные, 2-я - гитарная и т.д. - было бы гораздо удобнее быстрее всё разруливать без путаницы. А так - нажал случайно Gang - и конец всем настройкам А800 в проекте!
3. На мастере - интереса ради включил стоявший довольно долго без дела STM (BASF StudioMaster 900), слушал/сравнивал... Эффект сатурации довольно похож, а в остальном - лезть с отвёрточкой в STM не захотелось:)
4. Слушал многоканальные рок/джаз-проекты с барабанами/гитарами и пр... Впечатлился.
5. Сравнивал А800 с аналогичным девайсом DAS DAS (для систем Pulsar/Scope). Последний гораздо проще, но он и бесплатный, однако тоже способен на некоторые штучки.

Вывод - альтернативы, похоже, нет. Точнее, она вроде бы есть, но уход её неизбежен. Ленты нет, проблемы с обслуживанием, утраченные навыки, дополнительное студийное (и "внестудийное") время.
И последнее - немногие УАДовские девайсы были убедительны так же, как этот.
 
  • Like
Реакции: olegsound и ceejay
К примеру, 1-я группа - ударные, 2-я - гитарная и т.д. - было бы гораздо удобнее быстрее всё разруливать без путаницы.
на уадовском форуме товарищи так-же внесли схожее предложение разрабам, так что надеемся в следующем релизе будет!
 
ага.. это из серии - ёжики кололись но всё равно продолжали лезть на кактус.
на уадовском форуме народ так и пишет "ааа! дорого, сволочи! почему же так дорого?!!!... но брать буду, т.к. демо скоро истекает ..." :)
 
ага.. это из серии - ёжики кололись но всё равно продолжали лезть на кактус.
на уадовском форуме народ так и пишет "ааа! дорого, сволочи! почему же так дорого?!!!... но брать буду, т.к. демо скоро истекает ..." :)

Ещё про ежыков - на хорошую весчь и $350 не жалко...
Тоже мне, напугали ежа голой жопой:)
 
От жеж, здоровые, брутальные дядьки, деды кое-где наблюдаются... Радуются, как дети:)
да, эта неподдельная деццкая радость, прям передаётся с экрана ) и ведь действительно запись на ленту напоминает некий ритуал, и все кто к нему причастны, ощущают себя причастными к таинству звука :to_become_senile:

на хорошую весчь и $350 не жалко...
согласен. если нужно то чего бумажки жалеть.
 
а никто сабж с Nomad Factory Magnetic не сравнивал? тоже новый эмулятор ленты, там правда бобины не крутятся, но отзывы в инете очень положительные
 
P00H, были запросы на сравнение, многие написали что "неплохо и недорого, пожалуй возьму себе пока нет денег на сабж", но прямого сравнения A to B пока не было. Если будет - я запостю!
 
  • Like
Реакции: archi и P00H
Для тех кто уже пользует A800, будет полезно почитать A800 Use Tips (англ.) от продукт-мэнеджера фирмы UAD, Уилла Шенкса, о том как правильно применять прибор, для быстрого получения оптимальных результатов.
A800 Use Tips
by Will Shanks » Mon Dec 06, 2010 2:37 pm

Hi folks,

Will Shanks here, UA's Product Manager for plugins. I know it is rare for me to post here, but I thought with the release of the new Studer A800, some additional info might be useful beyond what is in the manual (although I highly recommend a thorough read of it). This product is different from anything we've done in the past, because it involves the emulation of a recording process, complete with calibration elements and operating levels (rather than just in/out processing). There are likely two customers for this product--those that have extensive experience with large format magnetic tape recording, and those who never had the benefit of working with tape, each group with perhaps their own questions. Fortunately, either customer will have no problem getting a great sound out of the A800 emulation and should be able to get a good grasp on what this processor is doing. But to maximize its potential, a clear understanding of the nature of this tool and a basic understanding of operational procedures will go a long way in ensuring the best results. Here are a few tips to getting started on the right foot:

How to best audition the Studer A800 plug-in:

The best way to "hear" the A800 is to use the plug-in like a multitrack machine. First, it is advisable to start your mix from scratch--disable/remove everything you've got on your tracks -- EQs, compressors, and especially any distortion or harmonic saturation processing. Then put the A800 as the first plug-in in your insert chain so that the Studer is the first process, similar to a tape to DAW transfer. This is your new starting point, so to speak. At this point, you may use the handy "Gang Controls" feature (more info below) for global auditioning of tape formula, tape speed emphasis EQ, etc. Then, slowly add back your dynamics and EQ tweaks, adjusting them in relation to the new baseline sound of the A800. You may find yourself using less EQ and compression, for example. While the A800 *can* be used on busses or the master fader, the biggest benefit is the cumulative effect of having the processing on all tracks that you want to sound like they were recorded to the Studer, each gain staged appropriately for that source as you would on the analog counterpart.

How to globally audition the various settings:

Once all desired instantiations of the A800 are in your session, open the secondary controls panel (Hint: click the Studer badge). Engage "Gang Controls". A red LED flashes to warn you that you are about to do something global TO ALL INSTANCES. Under the active Auto Cal state (which is on by default), the plug-in automatically calibrates correctly as you switch Speed, Formula and Emphasis EQ parameters! Now switch between Speeds, Formulas, Emphasis EQs and Cal Levels until you have the general sound you like. Each formula has a manufacturer's recommend operating level (+3 for 250, +6 for 456, +9 for 900 and GP9), but it was also common to go under a bit for greater headroom. Keeping these specific parameters the same across all instances will give the greatest cohesiveness like it came from the same session.

How to saturate the Studer A800 plug-in:

Generally, the Studer A800 was one of the "cleaner" tape machines. But the A800 can be pushed into increased nonlinear behavior that will yield euphonic results. In addition, the various tape formulas have various tape saturation characteristics and onsets of distortion. With over-biasing, you can deliberately change the distortion qualities of the A800 — and get a musical saturated tape sound (but keep in mind, you are now "out of calibration!). This is most popular on bass frequencies, such as kick or bass lines. Hit these ones hard (and just like the real hardware, splashy/peaky things like cymbals and tambourines should be hit minimally)! On the plug-in, turn the Bias control clockwise, as well as the Input, using Output as a pad. If it gets too dark, the HF Record EQ makes up for the high frequency rolloff of bias. Go gentle! This filter is potent. Both Bias and HF Record EQ effect the head to tape transfer process and thereby the nonlinear behavior of the A800 plug-in.

Comparative analysis:

It is natural to want to compare the results of the the UAD A800 to competing tape emulations or other processors, and we encourage that--but for a real apples to apples comparison, the only really comparable equivalent is the hardware A800 itself. However, if you feel compelled to compare the A800's behavior to other devices, I would recommend a basic signal analyzer to set relative distortion levels as a better starting point for listening evaluation. Again, keep in mind that the distortion characteristics will change drastically depending on several parameters of the plug-in.

Other interesting details and tips:

Following UA's philosophy of emulating one target device at time, we feel this approach also translates to tape machines, as they all have their own unique traits, feature sets and sound. As mentioned, the Studer A800 is a "cleaner" machine, or more specifically, it is very well-engineered so that its nonlinear behaviors are less prevalent comparing to older or less sophisticated designs. If used within its prescribed operating calibration and normal gain structuring, the beauty is in its cumulative effect and its subtlety. That said, the model will hold up very well in comparing to the hardware in any number of parameter combinations or extreme settings (even extremely out of calibration), in the typical UA fashion. It may be interesting to note that the diode circuit that protects the A800 record head electronics is modeled along with the rest of the electronic path, and at extreme input settings may cause what one may consider as "ugly" distortion, so bear this in mind under such use--however, even the abuse of the model can yield useful results on the right source material with the right control settings. As noted above, Bias and HF record EQ affect the nonlinear response of the record model. There are many details I could go into with the operation of this plug-in, but I hope a good read of the manual and these tips here get you started.
 
офигеть! :) а почему ?
мне железка понравилась больше. как-то лучше склеила микс.
Да я шучу, конечно же имитация не может быть лучше оригинала. ))
Но впоминается анекдот - "я медведя обгонять не собираюсь, мне главное тебя обогнать". ))
 
у юада вся середина на ударах съедена

вообще не понравился-не обработаный и то лучше. Штудер хорошо подтянул и ничего не съел
 
Последнее редактирование:
может ручки как то нетак стоят на юаде
там всё так, но у чела было мало времени чтобы всё подогнать ещё точнее на слух. скоро будет ещё один тест от другого автора, на другом материале, и более детальный. ждём.
 
с номадовским магнетиком есть сравнения???шупали уже наши форумчане сей приборчик???
 
magnetic и подобные ему плаги (в т.ч. A800) обсуждают тут (англ.)
вот одна цитата:
Oh I completely disagree that Magnetic sounds better than Magneto. It's more flexible, has more coloring options, but to my ears Magneto comes a lot closer to doing tape-like things to transients, whereas Magnetic is more of an effect. I am still impressed with the old Magneto even after lining it beside A800 and auditioning individual channels. In the midst of a full mix, Magneto is fine to use, no one in this world is going to pick your mix apart and tell me that I should have used A800 rather than Magneto. Magnetic on the other hand, I like it, but I would not attempt to have it on every channel. It degrades the signal to me, again it's something I prefer as an 'effect', not a functional workhorse.
 
судя по наблюдаемой статистике, все кто попробовал демо в плотной работе, изучив все его возможности (и порядочно подсев), покупает сабж, несмотря на цену.

з.ы. сам пока пробовать не спешу :girl_prepare_fish:
 
судя по наблюдаемой статистике, все кто попробовал демо в плотной работе, изучив все его возможности (и порядочно подсев), покупает сабж, несмотря на цену.
Я во время демо периода не успел оценить этот плагин, тем не менее я его купил. Результат работы плагина сложно оценить на одном треке. По настоящему ощутил все прелести A800 после того как начал использовать его во всех треках проекта.
 

Сейчас просматривают