Pavel Fomitchov, дык всё просто же, как дважды два! Повторюсь - только референсы...
Ты пишешь, что достаточно найти подходящий референс и сказать - сделайте мне также. Это хороший подход. Я тоже всегда проверяю мастеринг (и микс), долго слушая нарезанный CD c референс треками и тестируемым мастером в разных условиях.
Но у этого подхода есть один недостаток - клиент обьясняет что ему надо сделать с
его треком, указывая на
чужой материал. Это не всегда работает, ведь записи не идентичны. Нельзя "намастерить", скажем, бас (верхи, середину, RMS, панораму и т.д.) как у XXX, если в исходнике звучит неравноценный или просто другой бас.
Уважаемые мастера мастеринга, какую информацию вы хотите получить от клиента, чтобы качественно сделать свою работу В ДОПОЛНЕНИЕ к примерам референсных треков?
==================================================
Дополнение. Гугл как всегда рулит. Я подумал, что некоторые мастеринг студии наверняка придумали стандартный опросник для своих клиентов и забил в поиск "song mastering questionnaire". Судя по ссылкам по студиям кочуют несколько вариантов опросника. Я потратил немного времени и собрал вопросы из разных версий в один список. Полагаю, что он окажется полезным как клиентам так и инженерам.
MASTERING QUESTIONNAIRE
TYPE OF MASTER YOU ARE SENDING IN: ___ CD Audio ___ Data Disc (CD or DVD) ___ Analog 7 inch Reel
____ I acknowledge that I am the copyright owner of the songs listed on this form.
____ I have received permission from the copyright owner(s) to record the songs listed on this form.
____ I have obtained a license to record these songs form from their respective licensing agency.
IS YOUR MASTER IN THE PROPER SEQUENCE OR WOULD YOU LIKE US TO SEQUENCE THEM FOR YOU?
__ Proper sequence
__ Please sequence our master
ARE THE FADES ON ALL SONGS COMPLETE? ___ Yes ___ No
If you answered “No” please gives any instructions as to which songs you’d like us to fade and any preferences on how you’d like us to fade it.
WHAT SONG SPACING WOULD YOU LIKE ON YOUR PROJECT?
___ Same as master
___ Engineer’s discretion
___ Follow my instructions in the time log
___ No space between tracks Consistent spacing between all tracks
___ seconds
ARE THERE ANY NOISES, POPS, CLICKS, HISS, ETC. THAT YOU WOULD LIKE REMOVED IF POSSIBLE?
Please give specific times where these noises occur. Please also note sounds that you would like to keep on your project. Example: studio chatter/count offs before or after tracks. Note – Extensive editing to remove noises or hiss may incur additional charges.
HOW IMPORTANT IS THE OVERALL LEVEL OF YOUR CD?
___ I want the level to be competitive with current major label releases
___ Please favor dynamics over level Notes:
ARE YOU GENERALLY HAPPY WITH THE OVERALL EQ OF YOUR MIXES?
___ Yes
___ No
WHAT’S YOUR MAIN CONCERN (IF ANY) ABOUT YOUR MIXES? Note –
Understand that we are not mixing and do not have control over the individuals tracks of the mix. However, mastering can sometimes alter mixes to emphasize one thing over another depending on the mix sent.
ARE THERE ANY RECORDINGS THAT YOU ARE LOOKING TO COMPETE WITH OR WOULD LIKE YOUR PROJECT TO RIVAL?
_________________
ANY ADDITIONAL COMMENTS:
_________________
Things to avoid whenever possible:# Avoid normalization, sample rate and codec conversions such as mp3, WMA, etc. These processes can do some considerable damage to the quality of your recording.