Ламерский вопрос по СС контролерам

  • Автор темы Автор темы x.com
  • Дата начала Дата начала

x.com

И это тоже не я :)
13 Авг 2007
1.043
287
83
Приморский Край
Наверное здесь самое место вопросу. Подарили маленькую(25кл) миди клавиатуру роландовскую. Там есть назначаемый контроллер ползунок, data entry. В мануале говориться, что для того чтобы задействовать контроллер CC, нужно нажать соответствующую клавишу. А какая это клавиша хз ? СС1 например, я знаю что это модуляция, но какую кнопку нажать чтобы Контакт ее понял, не знаю. На джойстике модуляция не юзабельная, чуть тронешь она сразу на максимум улетает, а чуть опустишь на минимум. Хотя может реакцию на джойстик можно в Контакте настроить хз ? В общем научите пожалуйста меня безграмотного, что да как делается. А то до этого активно на мыше сидел :))))
 
Насколько помню в контакте это делается нажатием правой кнопки мыши на контроллере, там learn midi СС# Automation: сначала этот пункт выбираешь, при этом название параметра сменится на Learn, а потом уже двигаешь контроллер на миди клаве. Затем во вкладке Auto по желанию настраиваешь диапазон изменения параметра.
 
По умолчанию в контакте сс контролеры не назначены, тобиш назначаем путем переноса контроллера из вкладки auto, на нужный фэйдер(это я знаю) . При этом загружен инструмент с миди клавы, например Lass. Работает только джойстик питч\ модуляция и понажимав некоторые клавиши у меня сработали панорама и громкость. Мне нужно отвязать модуляцию и назначить на фэйдер контроллера клавиатуры. Присвоить модуляции сс 1 и нажать на клаве соответствующую клавишу, которая соответствует сс1(не знаю какую) Мужики я реально запутался (может мануал плохо понял) !!! Хотя бы в том, что по умолчанию во вкладке auto в контакте ничего не назначено, но тем не менее контроллеры громкости и панорамы работают. Башка кругом :hang3:.

Вот выписка из мануала может это поможет разобраться с моей белибердой. Сразу прошу прощения за многобукаф, из pdf копировал .

Controlling a Sound Module with the DATA ENTRY
Slider
The following functions can be assigned to the DATA ENTRY slider:
Function name
01al1Ilel Aftertouch
Tempo
Velocity
Reverb Send Level (CC 91)
Chorus Send Level (CC 93)
Volume (CC 07)
Description
Alters notes currently being played
Speed of an external sequencer
Changes dynamics
Sets the depth of Reverb
Sets the depth of Chorus
Sets the volume level of the Part
Panpot (CC 10)
CCOOto 127
Sets sound position Qocalization in the stereo sound field)
Depends on the selected Controller Number
NOTE: Since a slider control accesses digital information, it might not produce
any noticeable change in the value if moved by only a small amount. If this
happens, move the slider up and down once, then set the value.
Altering the Timbre of Notes Currently Being Played (Channel Aftertouch)
The keyboard on the PC-160 cannot transmit Channel Aftertouch messages.
However, such messages can be transmitted by assigning the Channel
Aftertouch function to the DATA ENTRY slider on the PC-160.
Channel Aftertouch is a function that lets you alter notes (that have already been
played) by applying additional pressure on the keys. The PC-160 can create this
Aftertouch effect - simply move the DATA ENTRY slider after Aftertouch has
been assigned to it.
[Procedure]
1. Set the MIDI transmit channel to match that of the desired Part.
2. Press MIDI/SELECT [3] (the LED will light).
3. Press the F3 (white key) (AFTER TOUCH) [9].
4. Press MIDI/SELECT [3] again (the LED will go out).
Now, when you move the DATA ENTRY slider, Channel Aftertouch
messages (with a value reflecting the slider's position) will be transmitted.
NOTE: A GS sound module will not respond to Aftertouch messages while it remains set
at its facton) defaults. For details, refer to the oumer's manual for the sound module YOH
are using. Computer users should consult the owner's manual for their software, since it
may be possible to select a response for Channel Aftertouch within the software.
Changing the Velocity Sensitivity: Velocity
Whenever a key is pressed on the instrument, the value for velocity will be
transmitted along with the note information. The following setting allows you to
choose the sensitivity of the response to velocity (range of possible change).
Slider position: minimum Slider position: center Slider position: maximum

Strength of key touch
[Procedure]

Strength of key touch

Strength of key touch
1. Set the MIDI channel to match that of the Part (sound module) to be
controlled.
2. Press MIDI/SELECT [3] (the LED will light).
3. Press the G3 white key (VELOCITY) [10].
4. Press MIDI/SELECT [3] again (the LED will go out).
Move the DATA ENTRY slider to select the minimum value, thus setting the
desired range for velocity. With the slider at its maximum, velocity values
within the entire 1-127 range can be generated.
Changing the Reverb Depth: Reverb Send Level (CC 91)
This function allows you to set the Reverb depth for each Part.
[Procedure]
1. Set the MIDI transmit channel to match that of the desired Part.
2. Press MIDI/SELECT [3] (the LED will light).
3. Press the A3 (white key) (REVERB LEVEL) [11].
4. Press MIDI/SELECT [3] again (the LED will go out).
*
Now you can use the DATA ENTRY slider to select the value transmitted for
the Reverb Send Level (Effect 1 Depth).
When a sound module other than a GS or General MIDI module is being
used, the relevant parameter may not correctly respond to CC 91 messages.
Changing the Chorus Depth: Chorus Send Level (CC 93)
This function allows you to set the Chorus depth for each Part.
[Procedure]
1. Set the MIDI transmit channel to match that of the desired Part.
2. Press MIDI/SELECT [3] (the LED will light).
3. Press the B3 white key (CHORUS LEVEL) [10].
4. Press MIDI/SELECT [3] again (the LED will go out).
Now you can use the DATA ENTRY slider to select the value transmitted for
the Chorus Send Level (Effect 3 Depth).
When a sound module other than a GS module is being used, the relevant
parameter may not correctly respond to CC 93 messages.
Changing the Volume: Volume (CC 07)
This function allows you to adjust the volume level for each Part.
[Procedure]
1. Set the MIDI transmit channel to match that of the desired Part.
2. Press MIDI/SELECT [3] (the LED will light).
3. Press the C#4 (black key) (VOLUME) [14].
4. Press MIDI/SELECT [3] again (the LED will go out).
Now you can use the DATA ENTRY slider to set the value that will be
transmitted for the Volume.
Changing the Tempo Speed: Tempo Clock
This function allows you to adjust the tempo of an external sequencer.
[Procedure]
1. Press MIDI/SELECT [3] (the LED will light).
2. Press the D4 (white key) (TEMPO CLOCK) [15].
3. Press MIDI/SELECT [3] again (the LED will go out).
Now you can use the DATA ENTRY slider to set the speed of an external
sequencer.
Setting the Sound Location: Panpot (CC 10)
When the module is connected so its sounds are produced in stereo, this
parameter determines the stereo placement (LjR) of the individual sounds
produced. For the Drum Part (ch. 10), it alters in a relative manner the overall
Panpot setting for percussive instruments (the overall orientation of the Drum
Part on a GS module).
[Procedure]
1. Set the MIDI transmit channel to match that of the desired Part.
2. Press MIDI/SELECT [3] (the LED will light).
3. Press the C4 (white key) (PANPOT) [13].
4. Press MIDI/SELECT [3] again (the LED will go out).
Now you can use the DATA ENTRY slider to set the value to be transmitted for
the Pan pot. With the slider at the center, the sound will be oriented in the center.
When pulled all the way forward, the sound will be heard from the extreme left.
When pushed completely back, the sound will come from the right.
The Panpot parameter for the Roland MT-32 is the reverse of that for a GS
sound module.
Assigning Other Controllers (CC 00 to 127) to the DATA ENTRY Slider
By assigning a controller number to the DATA ENTRY slider, the slider can be
used for controlling a wide range of features on your sound module.
You will probably only use controller numbers 0-95 because they allow you to
obtain "audible" results. Since the PC-160 isn't equipped with a display which
allows you to monitor data when transmitting it, it is not suited for operations
which involve Registered and Non-Registered Parameter Numbers.
 
Если мне не изменяет память, или контроллер модуляции или питч-бенд не изменяется по CC, хотя может быть на разных клавах по разному..
Все подобные плагины используют стандартизированную систему CC (Control Change), которая действует для всех подобных программ и музыкального железа. А вот, например, многие миди-клавиатуры имеют на своих ручках-крутилках еще и виртуальные индексы. Тебе же нужно изменить лишь CC на этих твоих крутилках. Для этого должна быть клавиша типа EDIT, с помощью которой ты и сможешь выбрать необходимые изменения нужного контроллера (это будет называться Change Assignment, или Control Change, или Control Assignment). Вот там тебе и нужно будет указать заветную циферку по стандартизированной MIDI CC.

http://www.midi.org/techspecs/midimessages.php

Смотри Table 3, там и выбирай, что ты хочешь управлять нужной крутилкой. По этой схеме можно себе сразу забиндеть все, как хочется, чтобы все программы изменяли реверберацию, делей, например, и проч. эффекты одними и теми же крутилками на твоей миди-клаве.
 
  • Like
Реакции: x.com

Сейчас просматривают